Innovv
Al een lange tijd heb ik in de auto een dashcam. Dit omdat je soms vreemde situaties tegenkomt die je nog eens terug wilt zien. Ook kan een video handig zijn eventuele verzekeringskwesties. Voor de motor ben ik ook op zoek gegaan naar een goede dashcam.
Na vele testen en reviews te hebben gelezen heb ik gekozen voor de K2 van Innovv. Deze set bestaat uit 2 camera’s en is voorzien van oa. gps registratie, geluidsopname en nog wat meer opties. Na aanschaf van de K2 ben ik actief geworden op het forum van Innovv. Veel kennis gedeeld en punten van verbeteringen aangedragen.
Mijn betrokkenheid is Innovv opgevallen en zodoende ben ik gevraagd om een nieuw model, de K5, te testen en reviewen. Ook deze K5 heb ik op mijn motor gemonteerd. Na verloop van tijd kwam de vraag van Innovv om weer een nieuw model te testen, de K3. Deze heeft op mijn motor de plaats van de K2 ingenomen. Ik had mijn gereedschap nog niet opgeruimd of Innovv kwam met een nieuwe generatie van de K5 om te testen. Dus de ene K5 vervangen voor een andere K5. Momenteel rijd ik dus rond met de K3 en de K5 op de motor.
Inmiddels heeft Innovv ook een helm camera op de markt gebracht, de H5. En je raadt het al, ook deze zit inmiddels op mijn helm. Voor de H5 app heb ik ook nog de Nederlandse vertaling gemaakt.
Daarnaast heeft Innovv zich ook gericht op een dode hoek sensor voor op de motor, de ThirdEye. Ook deze heb ik voor test en review op de motor gemonteerd. Tussendoor is Innovv ook bezig geweest met een eigen gps-track-and-trace systeem voor motoren. Hier heb ik ook aan mogen deelnemen als tester. Helaas is dit een product uiteindelijk niet op de markt gebracht.
Begin 2024 heb ik ook de K6 mogen testen. De K6 is een eenvoudiger versie camera. Geen GPS-module en geen losse microfoon. In combinatie met een losse powerbank is deze dan ook geschikt voor montage op bijvoorbeeld een mountainbike.
Binnenkort hoop ik de N1 Prof te ontvangen voor test en review. Dit is een combinatie van een dashcam met Carplay.
De producten van Innovv zijn van een kwalitatief hoog niveau. En biedt Innovv ook een goede service.
Mocht iemand een motorrijder een goede dashcam cadeau willen doen, kijk dan zeker eens op de website van Innovv.
Een paar afbeelding van de installatie van de dashcams. Aan de voorkant is de bovenste camera de K3 en de onderste de K5. Bij de achterkant is alleen de camera van de K5 te zien, de camera van de K3 was nog niet geplaatst. Deze is overigens van het zelfde model als de achtercamera van de K5. De afstandsbediening is andersom gemonteerd. De kabel was zo beter weg te werken. Aangezien er maar één knop op de afstandsbediening zit is het geen probleem dat deze is omgedraaid. Het installeren van de dashcams vraag wel wat handigheid en technisch inzicht.
Hier een gedeelte uit een van mijn testvideo’s. In deze video zijn de verschillen tussen de K2 en de K5 modellen te zien. Om een goede vergelijking te kunnen maken heb ik de camera’s zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst zodat ze allebei het zelfde beeld zouden filmen. Vervolgens heb ik met een videobewerkingsprogramma de beelden samengevoegd. In een review kan je wel schrijven dat de ene camera een lichter beeld geeft dan het andere. Maar videobeelden zeggen in dit geval meer dan woorden.
Naast diverse testvideo’s die bij daglicht zijn gemaakt heb ik ook diverse nachtopnames gemaakt. Dit is een gedeelte uit een van die nachtopnames. Nacht is misschien niet het juiste woord, maar rond half acht was het in oktober al donker genoeg. Ik rij niet vaak in het donker, dus dit was weer leuke ervaring voor mij om op verlichte en onverlichte in het donker te rijden.
Hier een video gemaakt met de K5 tijdens een avondritje. Heerlijk toeren en genieten van de mooie omgeving. De video’s van de voor- en achtercamera heb ik samengevoegd in één video zodat een duidelijk beeld wordt gegeven hoe de dashcam alles opneemt.
Hier een video van de werking van de ThirdEye. De indicatoren van de ThirdEye zijn geplaatst voor de reservoirs van de rem en koppelingsvloeistof.
De bekabeling was helaas te kort, anders had ik ze op de spiegels kunnen monteren waardoor ze continu in zicht zijn.